Treceți la conținutul principal

Obsesiile contemporanilor pentru iubire, sex și perfecțiune - Irvine Welsh, „Viața sexuală a gemenelor siameze”


De Irvine Welsh am mai citit doar Acid House, iar modul dezaxat în care scrie l-a făcut să devină repede autor pe care să-l vânez pe rafturile librăriilor, exact în același fel în care mi-am descoperit și apoi mi-am dezvoltat obsesia pentru un alt dezaxat, Chuck Palahniuk.

Viața sexuală a gemenelor siameze a apărut la editura Polirom în anul 2015, un an în care a plouat cu bunătăți literare de la Polirom, de la Humanitas și Nemira și Trei.



Am început citirea cărții așteptându-mă la cu totul altceva, iar acesta este un plus al scriitorului. Că e bine să nu primești mereu chiar ceea ce aștepți; e interesant, incitant. Însă nu știu dacă m-am bucurat pentru ce am primit. În mod cert m-a intrigat subiectul, dar până la un așa nivel că, pe la mijlocul cărții sau chiar mai devreme, am decis că e momentul să fac sport.

Obsesia pentru sport a unuia dintre personaje, Lucy Brennan, e molipsitoare. Iar sedentarismul și sila (lenea) Lenei Sorenson (see what I did there?) m-a făcut să-mi recunosc portretul și, prin urmare, să-mi doresc să devin un pic mai mult Lucy și ceva mai puțin din Lena - fizic vorbind, căci Sorenson e un geniu într-ale culturii, iar asta a făcut lectura una alinătoare.

Cartea începe cu Lucy (antrenor personal și femeie super-activă) care, frustrată că iubitul ei se plângea de dureri de spate în loc să accepte să facă sex cu ea, pleacă de la el și întâlnește pe drum doi indivizi care fug de un al treilea, acesta părând că ar vrea să-i împuște. Ea îl pune la pământ și îi scapă pe cei doi, iar Lena Sorenson este grăsana ratată social care filmează totul cu telefonul. 

Poliția ajunge, Lucy devine vedetă la televizor și-n ziare, Lena începe să o stalk-uiască, cele două devin cumva interdependente și ajung să împartă și mai multe momente cretine. De aici, acțiunea se denaturează și mai mult, devine tot mai puțin verosimilă și tot mai bună, exagerat de bună.

Stric suspansul dacă mai dau detalii, însă trebuie menționat că, orice ai crede că urmează să se întâmple, așa e (condiție valabilă doar dacă ai în minte ceva aflat la culmile absurdului). Irvine Welsh atacă probleme contemporane cu o aciditate admirabilă.


*


Deci presupun că e adevărat ce ne spun toate cărțile alea tâmpite: creațiile artistice mărețe se nasc din împreunarea a două tendințe opuse. (pag. 390)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.