Treceți la conținutul principal

Cartea din care demonii îți rânjesc cu sadism

Nu sunt o fire sportivă, mă mișc din inerție, nu mă pricep la sporturi, nu urmăresc competiții, sunt un melc absolut care se simte bine doar în propria cochilie suspendată-n afara timpului și spațiului și a civilizației. De asta m-a mirat și pe mine că am vrut neapărat cartea lui Tibi Ușeriu, imediat ce am aflat de ea, adică dinainte să apară efectiv în librării! Despre autor n-am ce să vă spun nou, toate ziarele și televiziunile au spus despre el tot ce au știut și n-au știut. Doar că e posibil să descoperiți un alt om decât cel prezentat de alții dacă-i citiți cartea.

Mi-a plăcut extraordinar de mult - în primul rând ca obiect. E foarte „citibilă” pentru că are coperta moale (fără a fi din aia care se rupe după ce citești jumătate din carte), paginile tot moi, care te invită la citit, coperta e simplă și de efect, titlul intrigă și se lasă cu „wow” când înțelegi de unde vine, iar paragrafele sunt bine delimitate unele de altele. Astfel, ideile sunt foarte bine structurate și sentimentul de poveste care curge natural nu e cu nimic „sabotat” de această hyper-organizare.


Și apoi mi-a plăcut cartea asta pentru tot ce transmite și pentru cum transmite. Dacă mă citiți constant (dacă nu, rușine!), știți probabil că sunt o mare fană a păcătosului pocăit - în orice caz, o mult mai mare fană decât sunt celor care n-au greșit niciodată în viața lor și care se scaldă în sfințenie absolută de la naștere numai pentru că no, au avut norocul să vină pe lume cu o super-înțelepciune minune, care i-a ajutat să nu greșească nimic niciodată. Spre deosebire de noi, muritorii obișnuiți, păcătoșii absoluți, care învățăm din greșeli, pe propria piele, lucruri poate banale, dar și esențiale. Despre viață, despre noi.

Iar autorul cărții e unul dintre cele mai bune exemple legate de ce spuneam mai sus. Și nici măcar nu dă lecții, nu pretinde că ar fi aflat vreun adevăr absolut care să se aplice și altora. Își povestește viața, ne spune cu sinceritate despre momentele lui bune și despre anii lui cei mai proști, ne spune direct sau ne lasă să înțelegem ce a dobândit în urma acestor experiențe, dar nu pretinde nicio clipă că știe ceva mai mult decât noi, restul, sau că poate sau că este. E pur și simplu un om extrem de sincer care a scris o carte foarte bună. 


Și utilă celor ca mine, care acum se simt motivați și mai mult să se bucure de banalitatea zilelor ce vin și trec și pe care le luăm cu atâta ușurință de parcă le-am merita. Și tot cei ca mine ar putea, de exemplu, să se ierte pentru tot ce cred că au făcut ireversibil în viața asta. Și tot cei ca mine ar putea să-și dea noi șanse și să aibă încredere în ei. Și nici nu e vorba că meriți sau nu, dar chiar e cel mai bun lucru pe care-l poți face pentru tine. Altfel ar însemna să-ți lași demonii să te domine, iar asta nu e o variantă. Trebuie doar să-i cunoști și să înveți regulile coexistenței.

Că dacă nu am urcat niciodată pe un alt munte decât pe Tâmpa, cred că m-a ajutat cartea să conștientizez, încă o dată, că nu merită să-ți dormi viața. Așa că pozele din articol sunt făcute la Cabana Piatra Mare, unde am urcat eu cu picioarele mele de grăsană, cu plămânii mei de sedentară - am stat și-am citit acolo, pe iarbă, în fața cabanei, mai bine de jumătate din carte. Și a fost unul dintre cele mai faine sentimente trăite; probabil că, dacă aș fi o fire războinică și-aș trăi cu 5 secole-n urmă, aș asedia sate de neajutorați și m-aș simți la fel, cuceritoare în singurul sens care contează.

Au trecut cele 3 zile în care Tibi Ușeriu a fost în centrul atenției pentru că e „erou” care orbecăie prin zăpadă, care e cam singurul aspect cu care-l asociază toată lumea, așa că puteți lua cartea lui să o citiți și să aflați mai multe despre voi - asta în timp ce vă minunați continuu despre peripețiile unui om care, pus în față cu el însuși în diverse situații, a luat fie deciziile corecte, fie pe cele greșite, așa cum îi stă bine unui OM construit din bune și din rele.

Toată ideea cărții e că, la fel ca-n viață, contează schimbările pe care le faci în tine, contează lecțiile pe care singur ți le predai și le înveți chinuit și la care te prinzi târziu că nu merge dacă trișezi. Și că suntem puternici, suntem infinit de puternici abia atunci când descoperim că suntem vulnerabili și umani în sensul cel mai patetic al cuvântului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Patricia Lidia: „Mulți nu înțeleg că, de fapt, cititul nu e hobby, ci stil de viață.”

Când îți faci timp, îți place să stai de vorbă cu oameni de la care ai ce învăța, de la care nu ai cum să consumi non-informație și care, poate, te vor motiva pe tine și pe ceilalți. Patricia Lidia, pe care cred că o știți din multe locuri, despre care veți afla în cele ce urmează, este un astfel de om luat la întrebări despre tot ce face pentru ea, pentru comunitate și pentru oameni în general. Muncă, Asociația Bastionul ArtLitTim, cluburile de lectură de la Penitenciarul Timișoara, scris, citit mult, copil mic, Asociația Ador Copiii. Când și cum poți să le faci pe toate? Ai cumva un planner zilnic pe care-l respecți cu sfințenie sau cum funcționezi? Vai, cât îmi place să mă laud despre cât de organizată sunt! :) măcar e adevărat și se observă din câte activități MĂ LAUD că fac! Îmi place să cred despre mine că sunt o persoană pragmatică, organizată. Mă folosesc din plin de resursele tehnologiei moderne ca să reușesc să fac în 10 ore cât alții în 24. Nu sunt eu cea mai bună ș