Treceți la conținutul principal

Iz diavolesc și accente sisifice: „Omar și diavolii”

Omar și diavolii a ajuns la mine aproape miraculos, după ce m-am frământat de supărare o zi întreagă că n-am putut ajunge la lansarea cărții de la librăria Humanitas din Brașov. Citisem câteva fragmente din carte în promovarea pe care Tiuk o făcea lansării, pe Facebook, așa că exista certitudinea că avea să-mi placă și cartea.

Însă nu m-am așteptat să mă lase profund uimită, cu întrebarea presantă și stresantă „Eu cum scriu despre cartea asta?” în minte timp de câteva zile. Chiar și acum, scriind, încerc să găsesc formula salvatoare: să spun cât mai multe fără a da spoilere, să fiu sinceră și să articulez ceva mai mult, dincolo de „wow”.

Poate că mi-a plăcut atât de mult Omar și diavolii pentru că m-am regăsit atât în ea. Pentru că adolescența lui Ian, personajul cărții, e și a mea, măcar parțial. E foarte posibil să fie așa cum spunea Radu Aldulescu, să avem „istoria unei generații” strânsă în acest roman despre viața și devenirea lui Ian-Omar. Adolescența acestuia aduce a Tovarăși de cameră (trilogia lui Mihail Vakulovski): alcool, zgomot, sex, muzică rock (punk aici), violență, dezorientare, toți pașii absurzi și greoi spre maturizarea aceea care nu aduce ce ți-ai dori.

Omar și diavolii e intensă de la început până la sfârșit, e ca o piesă rock într-adevăr. Nu lasă timp de respiro, nu scoate în evidență perioadele luminoase, ci trebuie să înveți tu să le descoperi în tumultul negru care-ți acaparează viața. Iar dacă e vorba de probleme psihice, atunci cu atât mai mult lipsește coerența în tot ceea ce faci. Exact ca Omar, pe care o să-l iubești și o să-l urăști continuu și simultan, de la un capăt la celălalt, pentru că-n carte e un alt tu, pe care ai vrea să-l protejezi, dar și pe care ai vrea să-l pocnești zdravăn după ceafă când repetă greșeala, că nu învață nimic, că e sărac și lacom în același timp, că nu economisește, că nu se îngrijește, că e gelos când nu e cazul și orb când pericolul e aproape.

Viața vine agresiv peste Ian-Omar, iar el stă și bocește-ntr-un colț după iubită sau se holbează la pantofii sport pe care nu și-i permite, într-un magazin random din Italia. Vrei să-i strigi la ureche: „Omar, fă ceva!” sau „Salvează-te!” sau „Ajută-te!”, dar știi că nu te va auzi nimeni. Totul e așa cum trebuie să fie.

Dan Ciupureanu scrie impecabil și brutal despre un Ian-Omar abrutizat, dar și abuzat, neînțeles, pedepsit, chinuit de ceilalți și mai ales de sine, fără un ajutor stabil și de încredere într-o lume care nu crește în același timp cu el, o lume care îi fură din identitate, din devenire, care-l poartă prin mai multe țări europene, ca pe atâția alții, acolo unde nu îți e nimeni aproape la bine și la greu, unde pare că oricum nu dai niciodată de bine, ci doar de diferitele stadii de prezentare ale unui greu diavolesc, cu iz de iad și cu accente sisifice, cu detalii minore pe care, oricum le-ai adapta la propria persoană, oricum le-ai integra în cine ești, tot ajung să te domine și să-ți demasce impostura de ființă umană care nu știe cu ce a greșit, dar care e vinovat a priori. Care pare să aibă, până la un punct al disperării, eșecul în sânge.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Alegoria experienței literare profunde - Rui Zink, „Cititorul din peșteră”

Sunt convinsă, 100% convinsă că, dacă aș fi citit cartea asta în urmă cu câțiva ani, deloc nu mi-ar fi plăcut. Și sunt la fel de sigură că, dacă o voi citi peste încă vreo 10-20 de ani - că mai mult nu apuc eu să trăiesc - mi se va părea chiar mai inteligentă decât acum. Explicația e simplă: cartea asta e despre cărți, citit, scriitori (mai puțin), cititori (mai mult), minunata experiență a cititului, a descoperirii ideilor, a dezvoltării capacității de a-ți imagina, de a transforma informația în imagini colorate și liniștitoare sau, dimpotrivă, care instigă. Iar e xperiența literară dobândită după zecile (oare sutele?) de cărți citite în ultimii ani este cea care m-a făcut să văd Cititorul din peșteră , măcar parțial, așa cum merită.

Adolescența fără prieteni și găurile negre ale singurătății

Inima mea și alte găuri negre sau cum Aysel, o adolescentă, își plănuiește sinuciderea. Suferă de depresie și, mai ales, suferă pentru că ceilalți nu-i înțeleg depresia. Își pune singură pe umeri o vină care nu-i aparține, dar crede că e misiunea ei să scape lumea de cine crede ea că este.

Invazia psihică ce nu se oprește la prima țigară aprinsă - „Omul duplicat”, José Saramago

Omul duplicat , cartea portughezului José Saramago, caută să îşi impună originalitatea.  Este o carte aparent ostilă pe care ajungi să o consumi cu aviditate şi care te face să rămâi perplex. Are dimensiunile unei invazii psihice căreia nu i te poţi opune; un thriller care nu se opreşte nici la prima ţigară aprinsă după ce ai citit-o.